II Zjazd Akademii Dziecięcej - 10 edycja


Czy robot i małż mają coś ze sobą wspólnego? Odpowiedź na to pytanie z całą pewnością znają studenci Akademii Dziecięcej PWSZ Elblągu. W minioną sobotę (23 listopada) dzieci wzięły udział zajęciach przygotowanych przez wykładowców Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu oraz nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 12 w Elblągu. Podczas drugiego zjazdu odbył się wykład otwarty pt. „Gdzie można spotkać fraktale” oraz w dwa warsztaty: „Roboty uczą sztucznej inteligencji” i “Co piszczy w muszelkach”.

Wykład pt. „Zaczarowany świat fraktali” wygłosiła mgr inż. Dorota Żarek. Mali studenci dowiedzieli się  czym są fraktale wymyślone przez matematyków na początku  XX wieku .Te dziwne i ciekawe  zarazem zbiory dały początek nowej geometrii zwanej geometrią fraktalną . Pozwala ona modelować wiele obiektów i zjawisk występujących w przyrodzie i nie tylko.

Dzieci poznały przykładowe fraktale polskiego matematyka Wacława Sierpińskiego oraz przekonały się, że fraktale spotykamy na co dzień chociażby: brokuł na obiadowym talerzu, wzory ozdabiające np. meble oraz nowoczesne budowle mijane podczas spaceru. 

 

Podczas warsztatów pt. „Roboty uczą sztucznej inteligencji”, uczestnicy Akademii Dziecięcej PWSZ  mieli możliwość zapoznania się z robotami Cue, Dash, Ozobot. Dzięki nim poznawali podstawy robotyki, programowania oraz sztucznej inteligencji. Uczestnicy poznali jednoelementowego, programowalnego robota Cue z wbudowanym systemem sztucznej inteligencji oraz szerokimi możliwościami personalizacji zachowań. Zakodowali trasę dla robota Ozobot w oparciu o instrukcję kierunkowe.

Zastosowane na warsztatach urządzenia mobilne (tablety - do pracy z robotami) pozwoliły dzieciom zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny robotyki, stosowanymi na co dzień w nauce uczniów szkół podstawowych i średnich.

Dash to robot dla dzieci od 5 roku życia! Dzięki licznym sensorom można go zaprogramować na wiele sposobów. Dash może reagować na głos, odnajdować przedmioty, tańczyć i śpiewać. Robotem kieruje się za pomocą intuicyjnych, graficznych darmowych aplikacji, które były oprogramowywane przez uczestników Akademii.

Dzięki zastosowanym metodom pracy w zespołach, każdy uczestnik miał możliwość wzięcia aktywnego  udziału w pracy z robotami Dash i Cue. Podsumowaniem warsztatu było układanie puzzli z wirtualną rzeczywistością dla robota Ozobot, zawierającego wcześniej poznane instrukcje. Dzięki zajęciom Akademii Dziecięcej dzieci mogły wyruszyć w przygodę rysowania, rozwiązywania problemów i pracy grupowej. Była to za równo świetna zabawa jak i doskonała lekcja logicznego myślenia.

 

Warsztaty “Co piszczy w muszelkach” poprowadziła dr Agata Rychter. Zajęcia ukazały wielość kształtów, barw i struktur muszli małży i ślimaków, które je wytwarzają jako swój „dom”. Dzieci świetnie poradziły sobie z rozróżnieniem tych dwóch gromad oraz opisały wybraną przez siebie muszlę. Przetestowały jej twardość wykorzystując młoteczek oraz obejrzały jej strukturę pod mikroskopem. Na modelu edukacyjnym został zaprezentowany największy element ciała małża, jakim jest NOGA. Obserwując żywego osobnika dzieciom ukazał się organ, dzięki któremu małż pobiera wodę wraz z pokarmem, tzw. syfony. Za okaz posłużyły żywe osobniki amerykańskiego zawleczonego do Europy, Rangia cuneata.

Wskazaliśmy na przykładach do czego mogą służyć człowiekowi małże oraz jak małże inspirowały ludzi. Posłużył nam do tego kapelusz góralski, makaron muszelki, wachlarz na upalne dni, wisiorek z muszelką, perłowe kolczyki.

Dodatkowo w zależności od ciekawości dzieci, grupy poznały  nazwy bałtyckich małży, dowiedziały się jak policzyć wiek małża, jak powstaje perła w małżu lub wykonały sekcję małża. Każdy z uczestników warsztatów otrzymał muszelkę małża amerykańskiego na pamiątkę.

Akademia na YouTube